Ha egyetemen, főiskolán tanulsz, jó, ha ezt a cikket elolvasod. Lehet ugyanis, hogy nem éltél MINDEN lehetőséggel és segítséggel, ami esetleg megkönnyíti a tanulmányaidat. Mivel ezidáig három felsőoktatási intézményben szereztem tapasztalatot hallgatóként, így van némi rálátásom arra, hogy hol hogyan, miképpen működnek a dolgok.

Az általános tapasztalatom az, hogy a fogyatékosságügyi koordinátorok nem mindenhol kompetensek a feladatköreikben, így nem árt, ha te vagy az, aki tisztában van a jogaival, és érvényesíti az érdekeit. Mondom, hogy mit érdemes tudnod azon túl, hogy orális és jelnyelvi tolmácsot is igényelhetsz!

Jegyzetelő tolmács

Létezik ilyen szolgáltatás, vagy legalábbis kellene, hogy jusson erre is költségkeret az iskolának. Ez azt jelenti, hogy valaki vállalja, hogy az órán elhangzottakat folyóírással vagy gépen folyékonyan, tehát nem kulcsszavakkal, leírja neked, és ezért fizetésbeli juttatást kap.

Legyél óvatos, néhány helyen felajánlják, hogy kérd el valamelyik csoporttársad jegyzetét, és azt kifizetik neki.

Ez nem segítség!

A jó jegyzetelő tolmács részesül egy mini, pár órás képzésben, ahol elmagyarázzák, hogyan kell hallássérült kompatibilisen jegyzetelnie. Mások random jegyzeteit te is simán el tudod kérni, ráadásul könnyen előfordulhat, hogy értelmezhetetlenek lesznek számodra.

Felmentés órák látogatása alól

Kérheted, hogy ne vegyék komolyan esetedben az órák látogatását, és ezzel az aláírás meglétét. Szájról olvasni nagyon fárasztó, ahogyan reggeltől estig a tanárokra figyelni ilyen módon is az. Emiatt gyakran elfáradhatsz a nap közepén, ami azzal jár, hogy képtelen leszel figyelni, érteni az anyagot, és így értékes órákat veszítesz el a felesleges üldögéléssel, amit a szakirodalmak tanulmányozására is szánhatnál. Ugyanez a helyzet állhat elő akkor is, ha egyszerűen olyan tanárt fogsz ki, akit nem értesz.

Kérd meg a fogyatékosságügyi koordinátorodat, hogy ezt is foglalja bele a hivatalos igazolásodba, így lesz mire hivatkoznod a tanárodnál.

Szóbeli helyett írásbeli, többletidő

Kérheted, hogy szóbeli vizsgán inkább írásban felelhess. Ebben az esetben írásban adod le a feleletedet, és ha van még kérdése a tanárnak, akkor azt még felteheti. Illetve, 30%-kal több felkészülési időhöz van jogotok, mint halló csoporttársaitoknak.

Egyéni elvárások tantárgyon belül

Előfordulhat, hogy olyan elvárásokat támasztanak felétek, amit nem tudtok megugrani – például idegen nyelvről kell fordítanotok, de hallássérülésetekből kifolyólag nem tudtatok megtanulni az adott nyelven. Ilyenkor a tanárral közösen kell újfajta követelményrendszert kitalálnotok, például másik nyelvről kell fordítanotok, vagy beadandót kell írnotok helyette.

Felmentés nyelvvizsga alól

A nyelvtanulás fontos, még hallássérültként is, ezt mindig hangsúlyozom. Ebben nem vagyunk egyformák, de törekedj arra, hogy tanulj meg legalább írásban egy idegen nyelvet, és ne ragaszkodj rögtön a felmentéshez. Persze, adódhat helyzet, amikor a felmentés a megoldás.

Mivel a diploma átvételéhez szükséges egy nyelvvizsga letétele, jó, ha tisztában vagytok azzal, milyen felmentést kérhettek. Erről konkrétan a 29/2002. (V.17.) OM rendelet ad tájékoztatást:

8. § Hallássérült hallgató (siket, nagyothalló) esetében

a) a szóbeli vizsga helyett biztosítani kell az írásbeli vizsgalehetõséget,

b) a súlyosan hallássérült (siket) hallgató az idegennyelv-tanulás és az államilag elismert nyelvvizsga követelménye alól is felmentést kaphat,

c) aki már elõzõ tanulmányai során is tanult idegen nyelvet, de fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert “C” típusú nyelvvizsga szóbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat az “A” típusú (szóbeli) nyelvvizsga letétele alól,

d) a hallgató kérésére a szóbeli vizsgáztatás esetén jelnyelvi tolmácsot kell biztosítani,

e) az érthetõség és a megértés szempontjából a feltett kérdéseket, utasításokat egyidejûleg szóban és írásban is meg kell jeleníteni a hallgató részére,

f) minden vizsgáztatás alkalmával szükséges a segédeszközök (pl. értelmezõ szótár, kalkulátor), a vizuális szemléltetés biztosítása,

g) szükség esetén a nem fogyatékos hallgatók esetében megállapított felkészülési idõnél hosszabb felkészülési időt kell biztosítani

Ezen túl pedig bátran jelezd, hogy szükséged van a tanár által levetített diasorra, illetve nyugodtan kérd el az első óra elején a következő órák anyagait, a tematikát, a szakirodalom listát, hogy időben neki tudj állni a felkészülésnek.